Svamprecept var det här.

Nu är hösten här.
Det märks via att jag numera använder strumpor igen.
Och med hösten kommer svamparna.
Jag blir i extas. Jag kan gå ut på långa promenader med hundarna flera ggr om dagen, enkom för att plocka svamp.

Jag fullkomligt älskar svamp.
Och varje år så försöker jag hitta en ny sort jag inte smakat.
Sa jag att jag har ca 5 svampböcker, så ja, jag anser mig ganska så bildad i svampvärlden.
Jag var bara en parvel då morsan och farsan drog ut mig på svampplockarrundor.

Nog om det.
Förra året upptäckte jag citronslemskivlingen.
Herregud så god. Lite väl underskattad. Kanske pga slemmet den har.
Och här tänkte jag hur man kan utveckla en maträtt.
Och jag kom på: Friterad citronslemskivling.
Underbart gott som snacks.

Frityrsmet:

2 dl mjöl
1 dl vatten
1 dl öl
1 msk bakpulver
1 msk socker



Hellre plocka svamp i skogen än typ köpa kantareller på ICA för 210 kr / L eller vad det nu kostar. Hutlösa priser.

Kommentarer
Postat av: Inger

Detta ska jag visa min Gubbe, han har pippi på att prova "nya" svampar..just nu är det gulkremlan som han lägger i korgen. Dessutom vurmar han för friterat.

Du kommer att skratta på dig när du får posten på måndag, men vad visste en gammal tok från skogen....

2010-09-02 @ 10:12:12
URL: http://ingersord.blogspot.com/
Postat av: Anita

Jag släpades runt i skogarna som liten oxå, fick betalt för blåbär m.m. av mamma o pappa ( en mark per liter har jag för mig...s )...o all möjlig svamp som mamma sedan la i saltlag...URK. Numera äter jag sällan svamp, hatar att rensa svamp men ÄLSKAR att leta o plocka - grannarna brukar sen få den orensade skörden... ;-)

2010-09-02 @ 13:56:20
Postat av: Ulle

Här uppe i förbannade lapphelvetet... Så finns det inga kantareller!!! Eller njo , någon enstaka som jag aldrig hittat! Här får man snällt köpa på Ica om man ska ha! Sicket jävla skit!!

2010-09-03 @ 16:26:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0