Tjuvar i matkällarn

Vi har tjuvar här där vi bor.
Tjuvar i matkällaren.
Små jävla rackare som snor från oss.

Jag fick för ett tag sen en stor påse med blomlökar av en bekant.
De ska förvaras svalt och mörkt.
Matkällaren, tänkte jag då. Och la dem på en hylla där nere.

Nu finns inte en lök kvar.
Alla har fått fötter, och hål i påsen är det oxå.
Inte visste jag att möss äter lök!

Det får mig onekligen att tänka på en annan sak som skedde när vi nyligen flyttat hit.
Vi var så glada över en egen matkällare.
Ett ställe där vi kan bunkra upp med mat.
Sagt och gjort, vi köpte mat i mängder och ställde där nere.
Både konserver och typ torrvaror i plast, makaroner etc.

När sommaren var över så ställde jag ner mina änglatrumpeter som skulle få övervintra där oxå.
Min största hade jag i en självvattnande kruka, om ni vet hur en sådan ser ut.
En stor kruka och så är det som ett mellanrum längst ner på en ca 5 cm, där allt vatten samlas.

Nåväl.
En dag så gick jag ner för att hämta upp mat.
Och fick se att en påse tortellini var tom.
Jahaja, möss, jomenvisst.

Det tog några dar innan jag såg att de hittat en förvaringsplats åt sin tortellini.
I min självvattnande blomkruka, längst ner i botten.

Vilka uthålliga,små,starka rackare de är.
Här har de alltså klättrat upp på en hylla 2 våningar upp (tänk er en vägg och 3 hyllor)
Greppat en tortellini, klättrat ner igen på markplan, uppför en stor blomkruka, för att sedan lägga ner tortellinin i botten av krukan.
Hur många tortellini finns det i en påse?
30 stycken?
= 30 promenader från hylla till kruka.
Lite imponerande tycker jag ändå.

Och som jag skrattade när jag upptäckte det.
Vi har slutat att förvara mat därnere.
Jag tror att ni förstår varför.

Kommentarer
Postat av: Anita

Stäng in katterna i matkällaren några dagar så flyttar nog tjuvarna! O blomsterlökar kan även andra djur sno - t.ex schäfrar kan sånt... s ...en kompis passade Chino när han var runt 9 månader och han fick vara i hennes svärföräldrarnas garage medans dom varit där på besök... När dom hämtade honom o skulle åka så hade han ätit en hel påse med dahlia-lökar samt en hel påse fågelmat...! (Han borde varit död eftersom alla slags lökar ju är giftiga?) Jaja, enda som hände var att han sket solrosfrön i flera dar...;- )

2009-01-23 @ 09:30:53
URL: http://www.pressan.se
Postat av: vee

Sedan jag skaffat katter så slipper jag de små gnagarna. Jag är en cool kvinna. Men när jag ser möss så blir jag som en karikatyr. Gallskriker och ställer mig på en stol. När Svartenbrant kom insläpandes med en död sork så spelade det ingen roll att den var död...

2009-01-23 @ 14:42:23
URL: http://vee.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0