10 år med panikångest

Kom precis på att det är exakt 10 år sedan jag för första gången fick en panikattack.
Sen dess har mitt liv kantrats med sjukskrivning och arbete med lönebidrag via AF.
10 år med denna jävla sjukdom.

Det sägs att man aldrig glömmer sin första panikattack.
Och det är sant.
Jag glömmer inte min och jag minns den så väl.
Ska försöka berätta den.

Året var -99, en dag i januari.
Ensamstånde med dotter som var 4 år.

Dagen började som vilken dag som helst.
Amanda (dotra) hade sin kompis hos oss, en grannflicka.
Även jag hade en vän på besök, Kimmo.
Strax efter att Kimmo gått så ställde jag mig för att laga plättar till barnen.
Efter andra plätten så började det kännas konstigt i brösttrakten, riktigt konstigt.
Det gjorde ont och det kändes som hjärtat skenade iväg.
Försökte ignorera.
Men det hela florerade.
Till slut fick jag panik, jag håller på att få en hjärtattack var vad jag tänkte.

Hur fixar man detta med barn brevid sig tänkte jag?
Jag bad Amandas vän (som var lite äldre) att hålla koll på Amanda medans jag gick ut i trappuppgången.
Där ringde jag Kimmo.
Han som nyligen hade gått.
- Kom tebaks, någonting konstigt håller på att hända, det känns som jag håller på att få en hjärtattack.

Jag sprang ner 2 trappor och ringde på hos grannen.
- Jag vill bara att ni kollar mig så inget händer sa jag, medans jag, som jag själv kände det var hysterisk.
Kimmo kom .
Men jag var så i uppror så han ringde 112.

Han försökte förklara så gott det gick per tele hur jag mådde.
Till slut så ville "ambulanspersonen" i telefon prata med mig.
Minns att jag greppade telefon och han lugnade ner mig.
Och han sa, händer det igen så åk in.

Här var jag så slut så jag brast i gråt totalt.
Kimmo försökte på alla sätt att trösta mig och finnas där.
Efter en halvtimme kom samma tecken tillbaka.
Nu ringde Kimmo efter en vän som skjutsade mig till sjukhuset.

Där kollade de ekg och allt möjligt.
Det fanns inga fel på mig, inga alls.

Jag skickades hem.
Och på den vägen är det.

Kommentarer
Postat av: conny

ja det är en jävla sjukdom sen är det så det är inte bra sjukdomen man ska klara av utan förstålse från andra folk säjer inte till en som sitter i rullstål res på dej och gå men lider man av panikångers psykiska besvär så är det inte ovanligt att det fins folk som kläcker ur säj lite schäckt ryck upp dej

2009-01-11 @ 12:26:19
Postat av: Stina

Jag minns också min första..... Och min senaste....och de där emellan... suckar djupt

2009-01-11 @ 12:37:11
Postat av: vee

Jag är lyckligt lottad att slippa sådant. Lite ont i ryggen bara :)

2009-01-11 @ 16:50:19
URL: http://vee.blogg.se/
Postat av: Micke

Jag har inte upplevt panikångest, men jag har full förståelse för hur det påverkar. Jag har haft snarlika symptom, men det har varit relaterat till stress och högt blodtryck.



2009-01-11 @ 20:33:35
URL: http://matvinhifi.blogspot.com/
Postat av: Brandon Lee

No ei kuulosta kyllä ihan kovin mukavalta, mutta aika helppo parantaa, opettele hengittämään oikein. Ai miten? No sen voi oppia esimerkiksi yogakurssilla,kamppailulajien parissa jne. En ollut kyllä vampyyrin kommentia aikaisemmin nähnyt, se oli minun kaverini Jimmy joka kertoi vampyyrille minun blogistani,siis sinä tunnet minut oikestaan Jimmyn ansiosta. Pidä huolta itsestäsi.XOXO.

2009-01-11 @ 22:34:58
URL: http://deaddogdump.blogg.se/
Postat av: Ulle

Jo , det verkar vara på väg åt rätt håll. Febern lyser med sin fråvaro iaf.. Sköönt!

2009-01-13 @ 07:27:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0