Fisksoppa på finskt vis.

Eller á la min mors och fars vis.
Jag älskar denna fisksoppa, finns inge godare.
Men så är jag säkert uppväxt med den via nappflaska skulle jag tro.

Minns alltid när far min åkte och fiskade, då vankades säkert fisksoppa hemma.
Och speciellt när han fångat firrar med rom i.
Rom i soppan är definitivt godare.
Man tar hela "romsäcken" och kokar med i soppan som den är.

Här tänkte jag försöka dela med mig av receptet.
Men det är svårt då det inte finns några exakta mått på dl och dyligt.
Man går helt enkelt på känsla och smaklökar.
Det lustiga är att "det gått i arv".
Min dotter ÄLSKAR denna soppa.

Här är alla ingredienser. Potatis, soppgrönsaker,lök, grovt havssalt, kryddpeppar, dill, mjölk och lax.
Enda kryddorna är kryddpeppar och havssalt.
I finland gillar vi salt i vissa maträtter så det används mycket, man får prova sig fram helt enkelt.


Tärna allt förutom laxen och i med det i vatten. Nu hade jag jättekastrull och tog ca 1/3 vatten.
Låt koka.
Efter ett bra tag så i med mjölk, ca 1 liter.


När det börjar bli mjukt, så i med laxen. Laxen behöver bara en 10-15 minuter i så är det färdigt.


Koka ihop allt en sista gång.


Färdig att serveras.

Kommentarer
Postat av: imse

Mmm ser gott ut, jag gillar fisksoppa och har ett eget "husets recept" som jag faktiskt vunnit en recepttävling med, ( eller en svägerska skickade in Mitt recept och vann en koppar- fisk gryta....)

Kanske ska lägga ut den på min blogg???? Receptet alltså...

2009-04-22 @ 19:00:47
URL: http://northlongswamp,blogg.se/
Postat av: Tesstamente

Låter smaskjigt.. och enkelt! Japp, jag tror minsann det blir fisksoppa i helgen!

2009-04-22 @ 19:33:01
URL: http://tesstamente.blogg.se/
Postat av: Tesstamente

Sv: Tänk dig, du är faktiskt den första som frågat det, jag hade förväntat mig mer frågor om det. Du är minsann en insiktsfull och smart människa;-)



Svaret på det är att mitt namn finns att finna däri och jag skriver det jag skulle vilja att eftervärlden minns av mig och mina närmaste. Det är en sann hyllning av kärlek till min familj och jag vill inte ha något osagt när jag dör. Jag är inte sjuk på nåt vis men dödlig som alla andra.



Tack för frågan, den betyder mycket för mig!

2009-04-22 @ 20:42:47
URL: http://tesstamente.blogg.se/
Postat av: Ulle

Aaaaaaa , den så kalas god ut!!

2009-04-22 @ 21:50:10
Postat av: vee

Går det bra att byta ut laxen mot akvariefiskar?:) Jag har också en fiskgryta jag brukar göra men här i huset gillas inget som kan vara nyttigt...

2009-04-22 @ 22:00:11
Postat av: Anita

Är väl mkt tack vare finsk fisksoppa jag inte äter fisk eller skaldjur alls.... Tragiska barndomsminnen helt enkelt!! U-R-K

2009-04-23 @ 08:56:16
URL: http://www.pressan.se
Postat av: Jack Sparrow

Kalasoppa kaikella kunnialla,mutta savustettu siika se miehen tiellä pitää,.naisen myös. Mutta,lohi ei nyt kyllä ollut ihan jokapäiväistä Suomalaisessa kalasopassa. Pidä huolta itsestäsi.XOXO.

2009-04-24 @ 14:55:44
URL: http://thepirateway.blogg.se/
Postat av: Layla

Jag tycker det ser gott ut, och jag äter med ögonen så att säga.

2009-04-24 @ 17:18:25
URL: http://grimma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0