Det blev gräddfil till akuten.....????

Ni vet hur det kan vara med gamla ord och påståeenden?
För några veckor sedan så skrev jag ett svar till min arbetskollega:
- Vad sägs om lite "kuttrasju" i källaren, måndag kl.12.00...Typ.
Japp, vi kan skämta om sådana saker.
Men han såg ut som en fågelholk.
Han hade aldrig hört talas om ordet "Kuttrasju"

I fredags fick jag tillbaka från kollegan.
Jag ställde upp för honom på en körning, eftersom jag bor närmare.
Han kramade om mig och sa att:
- Jag är skyldig dig en "puss i påsk"
Vad fan menas med en "Puss i påsk"?
Det har jag ALDRIG hört talas om.

Idag åkte jag och Amanda in till stora staden.
Vi skulle till Sankt Görans sjukhus för att hämta inlägg till hennes skor.
Fy fan för Sthlm´s tunnelbanna.
Det är så stressigt, miljoner människor och underground, way underground.

Nåväl...När vi väntade på läkaren som skulle fila ner hennes inlägg så greppade vi varsin blaska.
Jag läste någon M-tidning som jag aldrig sett tidigare.
Men tror att det är någon tidning av Amelia Adamo.

Fastnade i en artikel där de intervjuvade en dam som fått hjärtinfarkt.
Efter mycket stressande i sitt liv så kom hon hem en dag och mådde så dåligt.
Maken bad henne att lägga sig på soffan.
Hon sa ifrån och sa att nu måste jag in.

Nu ska jag försöka citera det jag läste härnäst:
- Hon fick en hjärtinfark.
Det blev gräddfil till akuten.

Kan någon tala om för mig vad jag missat?
Jag läste om meningen säkert 3 ggr och frågade tom Amanda.
Amanda började skratta och hade aldrig hört det heller.

Men som vi skrattat.
Men man kanske inte SKA skratta till det.
Men jag gör det för det var det lustigaste jag hört på länge.

Kommentarer
Postat av: Ulle

Gräddfil...... Hon fick glassa förbi alla andra och behövde inte köa typ... Förövrigt så känner jag även till Kuttrasju och Puss i Påsk!

2009-04-28 @ 18:07:50
Postat av: conny

gräddfil = åka ambulans me serenner skulle jag tro hon mennade me gräddfil

2009-04-28 @ 18:30:12
Postat av: A-M

Ställde frågan till sambo, han visste direkt, så nu har jag fått det förklarat för mig.

Märkligt dock att jag aldrig hört det tidigare.

2009-04-28 @ 18:58:32
Postat av: vee

Det finns så många uttryck. För att inte snacka om hur många det finns i engelskan. "raining cats and dogs" Regnar katter och hundar. "He is a pain in the butt" Han gör ont i stjärten...

2009-04-28 @ 19:22:33
Postat av: imse

Ordspråk och uttryck är jättekul tycker både jag och min man. Vi brukar roa oss extra med att ändra dom... Som: Kasta inte glas när du sitter i ett stenröse..... (Kasta inte sten i ett glashus)

2009-04-29 @ 07:37:02
URL: http://northlongswamp.blogg. se/
Postat av: riitta

FY fan A-M !! tom din bror har fått hjärtinfarkt, FAKTISKT varit NÄRÄ DÖDEN . Han gick här hemma 4 dygn med bröstsmärtör innan han gav sig och tillät mig köra honom till sjukhuset och då sa läkarna att han praktiskt taget borde redan varit dö , detta eftersom han hade haft flera mindra frakter i hjärtat . M a o VET DU Ann-Mari vad du pratar om, troligen och hoppninsvis inte. Eftersom jag anser att man inte kan skoija om hjärtinfrakter ! EN SAK TILL , Fråga mig och mina barn om hur det skulle varit om vi skojat om din brors hjärtbesvär , det kan jag tala om....... han hade dött här hemma 081223. Det kan jag lova och läkarna också ! a är ävigt tacksam för min envishet som fick honom till slut till sjukhuset , detta eftersom jag älskar honom så mycket och inte vill mista honom !!

2009-04-29 @ 23:14:08
Postat av: A-M

Riitta:

Men så trevligt att du läser min blogg.

Om du läst inlägget så skämtade jag inte om hjärtinfark utan om uttrycket "Gräddfil". Som jag aldrig hört talas om.



Men vad bra att du gav dig till känna och upplyste mig om brorsan, har glömt att jag har en.

Och vems fel är det?

Just det ja....

Så du ska nog enbart hålla käften, din bittra lilla kärring!

2009-04-30 @ 07:00:02
Postat av: Ulle

Ha ha ha... Din bittra lilla kärring!!!!! Det var kvällens roligaste!!! Bättre än gräddfil... Men tanten somn skrivit verkar vara lika sur som härsken gräddfil.. Sån kastar man bort!

2009-04-30 @ 23:05:53
URL: http://hundlya.info
Postat av: Stina

Människors beteende borde väl inte längre förvåna....men ibland så... Det är så lågt att attackera någon i en blogg...tycka Först smygläsa, aldrig ge sig till känna och sen attackera... Fy fan för såna! arg



Vi som känner dig vet hur underbar du är.ler För det är du! <3<3<3

2009-05-01 @ 18:26:19
Postat av: A-M

Riitta:

Vart tog du vägen?

Kom igen, shoot....Lite krig släkt emellan har jag alltid längtat efter!!

Minns dina härliga email.

2009-05-06 @ 01:47:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0